Ütős 1:1 beszélgetéseket akarsz vezetőként az embereiddel? – 5 tipp hozzá
Manapság a vezetők egyik legnagyobb kihívása, szektortól függetlenül, az emberek megtartása. Mozog a munkaerőpiac, nagy az elszívó-erő, és egyre könnyebben váltanak a munkavállalók. Kutatások garmada foglalkozik azzal, hogy mi miatt maradnak, illetve állnak tovább az emberek. A megtartó erő egyik fontos komponense a közvetlen vezetőbe vetett bizalom. És a bizalom építés egyik fontos eleme/alkalma az 1:1 beszélgetés vezető és beosztott között. Na de mitől lesz ez a beszélgetés ütős? Jöjjön 5 tipp!
Kezdjük az alapoknál. Mit is hívunk 1:1 beszélgetésnek? Ez a vezető és egy csapattagja közti beszélgetés. Jó esetben van egy ritmusa, hogy x időnként leül a vezető az emberével és beszélgetnek négyszemközt. Személyesen, vagy virtuálisan.
1. A téma széles spektruma
Ezek a beszélgetések jó, ha nem kizárólag operatív, mindennapi teendőkről szólnak. Érdemes a tematikát is közösen alakítani, és akár az elején letisztázni, hogy van-e bármi fontos valakinek, amiről mindenképp kell szót ejteni. Az operatív dolgok mellett fontos kitérni arra, hogy miben van a másik, hogy van mostanság, mi foglalkoztatja őt, van-e bármi, amiben a vezető tudja őt támogatni. Érdemes nem komplett agendával készülni, és adott struktúra mentén beszélgetni. Ezeken a beszélgetéseken legyen tere a spontán, informális kapcsolódásnak, hogy bármi, aminek akkor ott a két fél számára van jelentősége, az terítékre tudjon kerülni.
2. A másik a fontos
Ne használd ezeket az alkalmakat arra, hogy vezetőként információt osztasz meg. Azt hagyd meg a csapatmeetingekre. Külön jót tesz a csapatnak, ha együtt hallanak tőled dolgokat, és nem pedig külön-külön, csillagpontosan kommunikálsz velük. Szóval információ megosztás helyett legyen az a szemléleted ilyenkor, hogy a másik a fontos. Legyen az a cél, hogy megtudd mi foglalkoztatja az emberedet, miben van szüksége támogatásra, mit szeretne megosztani veled.
3. Teljes figyelem
Manapság ritkán van részünk valaki osztatlan figyelmében. Akár egy 1:1 beszélgetésen is megesik, hogy közben a telefonodat nézed vagy épp a felugró teams értesítéseket? Érdemes ezeket a tényezőket kizárnod, és megtisztelned a másikat az osztatlan figyelmeddel. Ekkor veheted igazán észre, mi a fontos a másiknak, mi érinti meg őt igazán.
4. Rendszeres és után van követve
Az 1:1 beszélgetés erejét sokszor a rendszeressége adja. Hogy hetente/kéthetente (a havonta nekem bevallom ritkának tűnik, ha csak vezetőként nincs annyi embered – pl: 30 fő – hogy nem tudsz ennél gyakrabban időt szánni rájuk) érdemes sort keríteni rájuk, és a következő alkalommal visszanézni arra, amiben megállapodtatok előzőleg. Nekem annak idején egyik kedves vezetőm vezetett egy file-t a beszélgetéseinkről, és nagyon jól esett, hogy visszatértünk a korábban megállapodott dolgokra. Ad a munkavállalónak, ha érzi, ezek a beszélgetések nem lógnak a levegőben, hogy az ott elhangzottak nem csak üres ígéretek, hanem mindkét fél számára fontos, hogy legyen valami folyománya a beszélgetésnek.
5. Visszajelzést tartalmaz
Mindenki vágyja a visszajelzést! Én pályafutásom során nem találkoztam olyan emberrel, aki azt mondta volna, túl sok visszajelzést kap a vezetőjétől/kollégáitól. Ezek az alkalmak nagyszerű lehetőséget kínálnak arra, hogy ha őszinte visszajelzést adj valamire. Például, hogy:
- Elismerd, ha valami olyat tett a kollégád, ami előrébb vitte a csapatot, vagy akár a szervezetet
- Elmond, hogy mennyire értékeled a munkáját
- Ha valami nem úgy sikerült, ahogy szeretted volna, akkor beszéljetek róla, és vonjátok le a megfelelő tanulságokat.
Visszajelzés nélkül, nem tudja az embered, hogy jó úton halad-e. A te dolgod az, hogy ezt megadd neki. Ne félévente/évente, hanem folyamatosan. Használd az 1:1 beszélgetéseket erre is!
Ha mindezt érdekesnek találtad, várlak vissza a jövő héten is, amikor az 1:1 beszélgetések nagy mumusát, a csendet vizsgáljuk meg.
Szabó Tamara
coach (MCC), szervezetfejlesztő, tréner