Mi van, ha nem te vagy a probléma – hanem a rendszer?

a kreatív túlélés blogcikk co-create coachképző

Mi van, ha nem te vagy a probléma – hanem a rendszer?

Sokan akkor jönnek coachingra, amikor már mindent megpróbáltak, mert annyi a feladat. (Üdv a 21. századi valóságban!) Ilyenkor már ötleteltek, priorizáltak, kiszerveztek, újratervezték a naptárukat… ideig-óráig tartható volt a helyzet, de megint eljutottak arra a pontra, hogy már nem fenntartható a helyzet.

Ez az, amit én úgy hívok: a kreatív túlélés fázisa.

Amikor már elfáradtunk abban, hogy foltozzuk a repedéseket egy rendszerben, ami alapjaiban nem fenntartható. Ilyenkor nem az izzót kell cserélni. Hanem megnézni, hogy egyáltalán eljut-e az áram odáig. A mögöttes rendszert kell megvizsgálni, és akár újrahuzalozni.

💡 Ez már nem time management kérdés. Ez már rendszergondolkodást igényel, sőt mi több: a rendszer újragondolását.

Amiről Heifetz, Grashow és Linsky* azt mondják, hogy már nem technikai, hanem adaptív megoldások kellenek. Amikor a túlélésből átlépünk a rendszer újratervezésébe.

Mit tehetsz meg azonnal, hogy ne csak a rendszer túlélője legyél?

a kreatív túlélés blogcikk co-create coachképző

Ha csak az ügyfeleim példáit nézem, néha ez azt jelenti, hogy:

  • újragondoljátok a feladatmegosztást, új szerepköröket hoztok létre
  • teljesen más alapokra helyezitek a felelősségek meghatározását, például a korábbi tiszta felelősségeken túl, mindenkinél fenntartotok x% puffert arra, amire a csapatnak épp leginkább szüksége van
  • egy vezető visszaad felelősséget,
  • vagy kimondjátok, hogy ez így most nem megy, és új szabályokat írtok, akár az SLA**- kban új határidőket adtok meg

Mert a rendszer nem öncélú – egy üzleti cél vezérli, de az emberek működtetik. És ha ők belefáradnak, akkor ideje megkérdezni:
☞ Nálatok mi a helyzet? Még kreatívan túléltek – vagy már készen álltok újratervezni?

Szabó Tamara
coach (MCC), teamcoach, organizational coach

A blogposzt megírásához segítségül hívtam a mesterséges intelligenciát, ő volt a szerzőtársam, gondolkodó partnerem a cikk megírása során.

** Heifetz, R., Grashow, A., & Linsky, M. (2009). The Practice of Adaptive Leadership
**SLA – service level agreement, konyhanyelven egy olyan megállapodás, ami meghatározza a belső/külső stakeholderek felé nyújtandó szolgáltatás minőségét, például, hogy adott feladattípus mikorra kell, hogy elkészüljön

Share this post