Vezetői kihívások #1: érzelmeink eredményes kezelése
Számtalan vezetői coachingom témája az érzelemkezelés. Jellemzően a negatív, nehéz érzések kapcsán merül fel ez a kérdés. Mit lehet kezdeni az érzelmeinkkel? Mi segíthet ilyenkor? Hogyan lehet eredményesen bánni az érzésekkel?
Kiindulópont
Vannak vezetői helyzetek, amikor intenzív érzelmeket élek át, nem tudom szabályozni, mit tegyek? Hogy tudom kívül hagyni az érzéseimet?
Sajnos kedves olvasó, akivel rezonáns ez a mondat, rossz hírem van: sehogy. Pontosabban: nem ajánlanám, hogy ebbe az irányba akarj fejlődni.
Miért ne akard kint hagyni az érzéseidet?
Mert fontos útmutatók, és nélkülözhetetlen erőforrásaid. Fontos információ számodra, hogy milyen érzés jelenik meg, és az is fontos információ, ha az intenzitás meglepő.
Az érzelmeink intenzitása
A megfigyelésem az, hogy amikor nagyon intenzíven tör ránk egy negatív érzelem, akkor jellemzően két dolog történik:
- Az érzés maga nem csak az adott helyzetre a reakció, hanem bejön valami régi történet is.
- Valami fontos érték vagy határvonal sérül.
Nem árt ilyenkor reflektálni magunkra, és megvizsgálni, hogy mi áll a reakciónk hátterében. Mi a régi emlék, amit az adott helyzet behívott? Mi az a fontos érték/határ, ami sérül? Ez utóbbi esetben hasznos lehet kommunikálni a másik fél felé, hogy nem figyelt valamire, ami számunkra különös jelentőséggel bír.
Érzelmeink = útjelzők – egy egyszerű módszer
Nagyon szeretem Susan David munkásságát, és ahogyan az érzéseket és az érzelmi agilitást – mint fontos 21. századi képességet – megközelíti. Erről már korábbi blogposztban is olvashattál, de ami nekünk itt releváns:
- Ne akarjuk elnyomni az érzéseinket.
- Arra figyeljünk, hogy az érzés nem mi vagyunk, az érzés egy pillanatnyi állapot, érzéseink jönnek-mennek.
- Fogadjuk el az érzést, ami épp velünk van, tudatosítsuk, mi ez az érzés.
- Vizsgáljuk meg, vajon mit akar ez az érzés tanítani nekünk.
Ne az érzés kontrolláljon és irányítson minket, hanem mi legyünk azok, akik kontrolláljuk az érzést. Szóval az érzést vizsgáljuk meg, tanuljunk magunkról általa, de ne hagyjuk, hogy olyan mértékben eluraljon minket, hogy meghatározza cselekedeteinket, lényünket.
Tanulható? Igen, az. Megéri vele kísérletezni? Nekem egy pillanatnyi kétségem nem fér hozzá, és azt látom, hogy az ügyfeleimnek is sokat ad. Szóval hajrá, tegyél egy próbát!
Szabó Tamara
coach (MCC), teamcoach, organizational coach