Káoszból rend: struktúra-adás – coach szerszámosláda #1

Káoszból rend: struktúra-adás – coach szerszámosláda #1

Sokaknak a coachingot nagy misztikum övezi. Ma már mindenki coach, nem kell ott mást csinálni, csak beszélgetni. Ja, persze … De ha azt akarjuk, hogy a beszélgetés tényleg valódi értéket hozzon az ügyfélnek, ahhoz nem elég „csak beszélgetni”.

Az ICF (International Coaching Federation) kidolgozott egy zseniális kompetenciarendszert, amiben mint ICF akkreditált coach, és coachképző nagyon hiszek. Most nem feltétlen ezek mentén mutatnék rá a sorozatban a coach szerszámosládájára, hanem próbálok olyan elemeket hozni, amelyek egyrészt áthatják ezeket a kompetenciákat, másrészt a nem szakmabeliek számára jó fogódzót adnak. Kezdjük akkor azzal, hogy a coachnak tudnia kell struktúrát adni, vagy segíteni az ügyfelet, hogy ő maga létrehozza a számára legmegfelelőbb struktúrát.

Struktúra az ülés/folyamat során

A coaching folyamatnak, ülésnek van egy íve. Ezt az ívet az ügyféllel közösen rajzoljuk, ugyanakkor a coach felelőssége, hogy ez meglegyen. Hogy is néz ki az ív? Az elején megállapodunk valamiben, hogy mi felé megyünk, majd ennek a célnak a szem előtt tartásával lépegetünk előre, táncolunk a pillanattal (a sorozat következő részének témája), ügyelve arra, hogy a fontos tanulásokat berögzítsük (szoktam mondani lecölöpöljük), és átfordítsuk cselekvéssé. Így lesz a káoszból cél, és a cél megvalósítása irányába mutató tudatos lépések. Azzal, hogy struktúrát hozunk létre megfoghatóvá válnak a vágyak. Nem utolsó sorban pedig a struktúra az ügyfélnek is biztonságot ad, mint egy háló, ami megtartja őt, miközben halad az ismeretlen új dolgok felé.

Struktúra az ügyfél témáiban

„A kudarc gyakrabban jön abból, hogy a rossz problémát oldjuk meg, mint abból, hogy a jó problémára hozunk rossz megoldást.”

– Russell L. Ackoff

Amikor az ügyfél belevág a coaching folyamatba, vagy éppen bejön egy ülésre, ritkán tudja pontosan mit is szeretne. Egy homályos, kusza kép van a fejében. Ahogyan mesél róla, ahogyan a coach közbeavatkozásai mentén elkezd a témáról másképp gondolkodni, kirajzolódnak azok a területek, amelyeket érdemes jobban körbejárni.

A káosz elkezd kitisztulni, a köd felszáll (ahogy egyik első ügyfelem fogalmazott), és lesz fogás a témán. Ami korábban nyomasztónak tűnt hirtelen megfoghatóvá válik. A bénultságot felváltja a tetterő.

Az ügyfelem azzal jött be, hogy nem tud lekapcsolni a nap végén. Szeretne a családjával lenni, de az agya folyamatosan a munka körül pörög. Elképzelése sincs, mit tudna tenni, már több mindent próbált, de valahogy semmi sem segít.

Beszélgetünk, kérdezek, visszatükrözöm a hallottakat, kifejezem együttérzésem, míg a végére kirajzolódik, hogy ilyenkor az történik, hogy nem találja saját magát, és valahogy magához kellene visszatalálnia, magához kellene újra kapcsolódnia. Mennyire más téma, mint az, hogy hogyan kapcsol át főnökből anyává/feleséggé! Így már tudunk azon dolgozni, ami tényleg áttörést hozhat a számára. 

Ha szeretnéd megtanulni a coach szakmát, hogy a „csak beszélgetésből” egy tudatos, az ügyfél számára valódi értéket létrehozó jelenlét legyen, akkor látogass el a képzéseink weboldalára.

 

Szabó Tamara
coach (MCC), teamcoach, organizational coach

Share this post