Digitális coaching: kétségek, bizonyosságok, kérdések, válaszok
Tekintve, hogy napjainkban világszerte a coaching ülések jelentős része online zajlik, a mi coachképzésünkön is a digitális coaching egy központi téma. Pár hete került sor a kimondottan erre dedikált modulra, és hallgatókkal átbeszéltük mindazt, ami szükséges ahhoz, hogy a kompetenciáinkat jól tudjuk működtetni a digitális térben is. Több dilemma, és kérdés jött, mint amire számítottam. Annyit coacholtam már az online térben, hogy már magától értetődőnek veszek sok mindent, szóval jól esett megállni, és elővenni, hogy nekem milyen válaszaim vannak ezekre az alapvető kérdésekre.
Működik?
A személyes tapasztalatom nagyon is azt mondatja velem, hogy igen, működik. Nagyszerűen! Olyan ügyfelekkel járunk be nagy utat, akikkel az életben nem találkoztunk – és aminek földrajzi korlátai is vannak. Mert ne felejtsük el, hogy a digitális coaching egyik nagy előnye, hogy nem léteznek fizikai korlátok, és az ügyfelek sokkal több coach közül választhatnak, így ez ad egy rugalmasságot az egésznek.
Ha nem csak a személyes tapasztalatomat nézem, hanem objektív adatokra támaszkodom, akkor is azt kell mondjam, hogy az általam ismert kutatások szerint is a digitális coaching hatékonysága egyáltalán nem, vagy csak nagyon minimálisan marad el a személyes térben zajló coachingoktól.
És a bizalom meg tud születni?
Az a coach, akinek a személyes térben nem okoz gondot a bizalomépítés és a biztonságos légkör megteremtése (ennek vannak implicit és explicit eszközei egyaránt, ez szokott az egyik legnehezebb kompetencia lenni egyébként, mi erre egy külön modult szánunk, és az egyéni mentoringokon is még külön foglalkozunk ezzel), az a digitális térben is megbirkózik ezzel a kihívással. Kell erre pluszban figyelni igen, kell bele plusz erőfeszítést tenni, de ha egyszer megtanuljuk, hogy ez miről szól, és jól tudjuk működtetni ezt a kompetenciánkat, akkor a digitális tér sem fog ki rajtunk.
Mi van a technikai malőrökkel?
Akik jártasak coachingban, azok tudják, hogy a folyamat/ülések elején mindig kötünk megállapodásokat. Én azt szoktam ilyenkor tenni, hogy megállapodunk abban is, hogy mi történik, ha technikai fennakadások vannak. Hogy akkor hívjuk egymást, másik platformra átmegyünk, stb. Ez egy megelőző tevékenység tulajdonképpen, de legalább tudjuk, hogy mi a teendő, ha bezavar a technika ördöge.
Hogyan teremtsünk zavartalan környezetet?
Magunk számára ezt könnyen meg tudjuk teremteni. Ez az ügyfélben is tudatosítanunk kell: ez az ő ideje. Fontos, hogy olyan helyen legyen, ahol zavartalanul meg tud nyílni, meg tud osztani bármit, ami őt épp foglalkoztatja. Nekünk a saját oldalunkra van ráhatásunk, de fontos, hogy az ügyfelünk is lássa ennek a jelentőségét. (Zárójelben jegyzem meg, ki az, akinél még nem nyitottak be a lefoglalt konferenciaterembe, amikor épp zajlott egy ülés?)
Mire kell extrán figyelni még?
Szerintem az online működés ott is érezteti a hatását, hogy a mindennapi tevékenységet hozzá tudjuk-e kapcsolni a nagy képhez. Az a bizonyos Big Picture könnyen el tud veszni. A coaching során a big picture többféleképp is értelmezhető: a folyamat célja, az ügyfél számára mitől jelentőségteljes a téma. Fontos, hogy coachként erre szánjunk külön figyelmet: hogy ez a kötések meglegyenek, vizsgáljuk meg a kapcsolatot aközött, amiről épp beszél az ügyfél, és ami egyébként az ő távlati célja.
S mindenekelőtt …
Akkor fogunk tudni coachként eredményesen működni a digitális térben, ha rendben vagyunk ezzel. TA-ban jártas tanítványaimnak szoktam mondani, hogy az OK-OK keret (életpozíciók) a digitális térben kiegészül egy plusz dimenzióval. Azzal, hogy hogy vagyunk a digitális térrel. Akkor tud kijönni belőlünk az, amire képesek vagyunk coachként, ha a digitális jelenlétünk eléri a természetes szintet, amikor rendben vagyunk azzal, hogy most nem egy konferenciateremben, hanem egy képernyő előtt coacholunk. A világ már errefelé megy, te döntesz, ellenállsz, ragaszkodsz egy már-már elavultnak minősülő, lehetőségeket bekorlátozó felálláshoz, vagy megbarátkozol a digitális térrel.
Szabó Tamara
coach (MCC), teamcoach, organizational coach, a Co-Create Coach Camp és TeamCoach Camp egyik alapítója