Csapat-csapdák: az elfelejtett stakeholder
A fodrász olyan hajat vág, ami neki tetszik, de neked nem. Az asztalos annyira magas konyhapultot készít, amit neked kényelmetlen használni. Egy cég bevállal adott határidőre egy olyan termék elkészítését, amihez nincs beszállító, aki alkatrészt tudna szállítani. Egy közös van ezekben a helyzetekben: egy fontos stakeholderről valaki megfeledkezett.
Akármi is legyen a csapat fókusza, tevékenysége, létezik egy kör, akikre mindez hatással van: az érintetteket nevezzük stakeholdernek. Ebbe a körbe éppúgy beletartoznak az ügyfelek, a partnerek, mint a szervezeten belül a társosztályok is, csak hogy a legkézenfekvőbbeket emeljük ki. (Sőt, egy későbbi blogposztunkban arról is olvashatsz majd, hogy maga a csapat, vagy a többi csapattag hogyan minősül stakeholdernek).
A csapatok nem önállóan léteznek, hanem valamilyen üzleti kontextusba, szervezeti közegbe beágyazódva. Tevékenységük nagy mértékben függ szervezeten belüli és kívüli entitásoktól (ezek lehetnek egyének éppúgy mint más csapatok, vagy akár más szervezetek).
Nincs eredményes csapat hatékony stakeholder menedzsment nélkül. A stakeholderekről való megfeledkezés is egy komoly csapat-csapda, ami megakadályozza, hogy a csapat teljesítménye legjavát hozza.
Korábban dolgoztam egy csapattal, ahol folyamatosan ment a vita azon, hogyan osszák be idejüket. Mennyi idő menjen el a régi termék hibáinak kijavítására, és mennyi az új dolgok fejlesztésére. Egy nagy szervezet volt az ügyfelük, ő volt az egyetlen és első számú ügyfél. A csapat hosszú hónapokon keresztül hordozta magával ennek a konfliktusnak a terhét. Egy teamcoaching ülés alkalmával egy régi kedves kollégámmal megkérdeztük tőlük, hogy mit gondolnak erről a dilemmáról az ügyfelük. Nagy csend ült be közénk. Kiderült, hogy van a csapatban valaki, aki korábban egyeztetett erről, és az ügyfélnek nagyon tiszta mondása van ennek kapcsán, hogy ő mit szeretne. Csak … épp a csapat elfelejtette behozni az ügyfél – mint az egyik legfontosabb stakeholder – szempontját.
Peter Hawkins nagyon találóan Csipkerózsika története kapcsán Tizenharmadik Tündérnek nevezi az elfelejtett stakeholdert. Akit nem hívtak meg a keresztelőre, és ezért cserébe olyan átkot szór a birodalomra, aminek nagy ára van. Pontosan ugyanez történik a csapatok esetében is: ha elfeledkeznek egy fontos stakeholderről, annak komoly következményei vannak. Komoly csapdahelyzetet idézhet elő.
Mit tehetünk?
- Először is érdemes tudatában lenni annak, kik is a mi stakeholdereink. Erre a projekt menedzsmentben széles körben használt ún. stakeholder elemzés (lásd mellékelt ábra) nagy segítségünkre lehet.
- Ha már beazonosítottuk őket, fontos hogy legyen egy tervünk arra, kivel, hogyan, miről, milyen formában kommunikálunk.
- Aztán egy végtelenül praktikus, csapatfejlesztésekben sokat használt eszköz, hogy a beszélgetések során az adott stakeholdernek beteszünk egy széket, ami ugyan üresen marad, de folyamatosan emlékezteti a csapatot, hogy nem hagyhatja figyelmen kívül az érintetti kört.
Az ilyen típusú csapat-csapdák (korábbi blogbejegyzéseinkben olvashatsz még róluk) komoly akadályokat görgetnek a csapat útjába. Van ezek közül olyan, amelyből a csapat önerőből is ki tud mászni. Akad azonban olyan is, amiből nehezebb kilábalni. Ilyenkor érdemes lehet egy tapasztalt teamcoachhoz fordulni, és akár benevezni egy teamcoaching folyamatba.
Szabó Tamara
szervezetfejlesztő, tréner, coach (MCC) és teamcoach