Az empátia mégis mi fán terem?
Ez az empátia dolog sokaknak misztikus. Elképzelésünk sincs, hogy mi fán terem. Fontos összetevője az érzelmi intelligenciának, ami manapság elengedhetetlen készség nem csak a vezetőknél, egyéb munkakörökben is. Mégis nehéz rajta fogást találni. Nem értjük, hogy mi az empátia, mitől jó, hogy kell működtetni. A sorozat első részében azt járjuk körbe, mi ez, és mitől fontos, aztán megnézzük, hogy mitől nehéz, és hogyan is néz ki, ha működtetjük az empátiánkat.
Oké, de egyáltalán mit értünk empátián?
Buda Béla a következő módon definiálja: „az empátia a személyiség olyan képessége, amelynek segítségével a másik emberrel való közvetlen kommunikációs kapcsolat során bele tudja élni magát a másik lelki állapotába. Ennek a beleélésnek nyomán meg tud érezni és érteni a másikban olyan emóciókat, indítékokat és törekvéseket, amelyeket az szavakban direkt módon nem fejez ki, és amelyek a társas érintkezés szituációjából nem következnek törvényszerűen.”
Amikor empatikusak vagyunk, belehelyezkedünk a másik szemszögébe, és onnan nézünk rá a dolgokra. Megvizsgáljuk és kifejezzük, hogy vajon amiben ő éppen van, ahogyan épp megéli a dolgokat, az milyen lehet, hogyan érezheti magát.
Mitől jó, ha empatikusak vagyunk?
Számos hozadéka van, én most a teljesség igénye nélkül kiemelek néhányat, ami a hétköznapokban, a munka világában jól jön.
- Erősebb kapcsolódásokat/kötelékeket eredményez emberek között
- Ezáltal jobban kötődünk a munkahelyhez
- Azt üzeni a másik félnek, hogy látlak, észlelem miben vagy, fontos vagy számomra
- Ezáltal a vezetői eszköztár kiemelkedő eleme
- Mélyebb megélések a mindennapok során: nem csak átevickélünk a napjainkon, hanem közben más minőségben kapcsolódunk magunkhoz, a környezetünkben levőkhöz.
Mitől értékelődött fel az empátia szerepe manapság?
Őszintén szólva, tippjeim vannak csak, hogy melyek azok a trendek, amelyek felerősítették az empátiára való igényt.
- Felerősödött az önismereti munka, a tudatosságra való igény. Ez nem csak azzal járt, hogy mi magunk tisztában vagyunk azzal, mi zajlik bennünk, de a környezetünkben levőktől is elvárjuk, hogy legyenek tekintettel erre – és akár adjanak is hangot ennek.
- Amikor a munkaerőpiac mozog, és könnyebben váltanak emberek, fontos, hogy a vezető/csapattagok milyenek. Tudnak-e igazán figyelni a másikra. Ha tudnak, az kétségtelenül egy megtartóerőt képez. Ennek a tudásnak/képességnek fontos eleme az empátia.
- Az elmúlt évek folyamatos turbulenciái (COVID, háború Ukrajnában) során olyan érzésekkel találtuk szembe magunkat (pl: félelem, elszigetelődés), amelyek korábban nem képezték feltétlen a mindennapjaink részét. Tanuljuk azt, hogyan tudunk ezekkel együtt lenni. Ezt a tanulást a magunktól/másoktól kapott empátia nem csak hogy segíti, de fel is gyorsítja.
Szóval fontos, de nehezen megy, olyan jó lenne jól csinálni. De hogy mi okozza a nehézséget, és mire érdemes figyelni, ha jól akarod működtetni az empátiád, arról a következő posztokban olvashatsz. Tarts velünk!
Szabó Tamara
coach (MCC), teamcoach, organizational coach