Coach-praktikák #2: tiszta elvárások a zökkenőmentesebb kapcsolatokért

Coach-praktikák #2: tiszta elvárások a zökkenőmentesebb kapcsolatokért

Mennyi gondot tud az okozni, hogy nem tudjuk mit vár tőlünk a másik! Ő pedig, mivel várja, sokszor hiányérzettel szembesül, hogy nem kapja meg. Vagy akár mi várunk valami olyat valakitől, amiről neki aztán tényleg fogalma sincs. Totális elveszettség a ki nem mondott elvárások labirintusában. Legyen szó akár munkahelyi, akár privát kapcsolatokról.  Coach-praktikák sorozatunkban olyan tippeket mutatunk be, amelyek könnyebbséget hozhatnak a hétköznapjainkba. S ha sikerül ezeket a coach-praktikákat beültetni a mindennapokba, egy fokkal biztosan zökkenőmentesebbek lesznek kapcsolataink.

 

Tiszta elvárás = viszonyítási pont

Az, hogy tudjuk mit vár tőlünk a másik, és mi mit várhatunk el tőle: viszonyítási pont. Tudom, sokan nem szeretik az elvárás szót. De akár szeretjük, akár nem, a kapcsolatainkban van egy elvárás a másik felé. Ennek az elvárásnak egy része, lehet tudatos, egy részük pedig nem tudatos. (Ez utóbbival itt most nem fogunk foglalkozni.) Ha ez nincs kimondva, akkor nagyon eltérő értelmezés lehet a fejünkben erről. Ahhoz, hogy ez mindenki számára tiszta, egyértelmű legyen, ki kell mondani.

Egyértelműség

Szóval mondjuk ki, mit várunk egymástól. Legyen szó egy csapattagról, vagy akár egy barátról. És hogy mi az, amit a másik felénk támasztott elvárásából tudunk vállalni, és mi nem. Ezek a kimondások egyrészt rettenetesen nehéz beszélgetések is tudnak lenni, közben viszont nagyon építik a bizalmat, tisztázzák a helyzeteket, rengeteg későbbi konfliktus elkerülhető általuk.

Fontos, hogy ugyanazt értsük a kimondott dolgok alatt. Érdemes ilyenkor kitisztázni, amit megosztunk egymással. Pl: a vezetőd szeretné, hogy munkanapokon 9.00 és 17.00 között állj rendelkezésre. Érdemes megkérdezned, hogy számára mit jelent az, hogy te rendelkezésre állsz.

Kapcsolati és eseti megállapodások

A fentiek kimondottan a kapcsolatainkra vonatkozó elvárásokról szólnak. De akár egy-egy helyzet kapcsán is hasznos lehet kitisztázni az elvárásokat. Amikor felhív egy-egy barátom, és elkezd mesélni egy sztorit, én időnként megkérdezem: Mit vársz most tőlem? Csak hallgassalak meg, és legyek megértő? Vagy tanácsra van szükséged? Vagy gondolkodjunk közösen? De ezek a kérdések vezetőknek is nagyon hasznosak tudnak lenni, ha odarohan egy-egy kolléga hozzájuk, és rögtön letámadja őket. De jól támogatni a kollégát csak akkor tudják, ha feltérképezik előtte, mire is van pontosan szüksége a kollégának tőlük.

Sok rossz érzést meg lehet spórolni, ha egy-egy beszélgetés/helyzet során is kötünk egy ilyen megállapodást.

Kedvet kaptál kipróbálni ezeket a coach-praktikákat? Rajta hát!

Ha érdekel a coaching, és kíváncsi vagy még hasonló praktikákra, kövess minket. Ha pedig jobban elmélyülnél, a témában ajánljuk figyelmedbe 2022 őszén induló képzésünket.

Szabó Tamara
coach (MCC), teamcoach, organizational coach

Share this post