Kulisszatitkok a workshopok világából #1: Mire való a workshop?
Workshop … ez biztos valami multis izé. Pedig nem. A workshopoknak az oktatásban, a non-profit szférában éppúgy helye van, mint a szervezetek életében. Legyen szó kisebb vagy nagyobb szervezetről. De mire valók, és mikor érdemes őket használni? Blog sorozatunk első epizódjában erre derítünk fényt.
A workshopok olyan – akár nagylétszámú – megbeszélések, ahol a résztvevők bevonásával, aktív közreműködésével születnek megoldások, döntések; és jó esetben még ezek gyakorlatba ültetésére a következő lépések is meghatározásra kerülnek.
Manapság a szervezetek sok olyan kihívással szembesülnek, aminek a megoldásához sok ember tudására, kreativitására van szükség. Sok okos ember többre képes együtt, mint egy okos ember együtt. Biztos van számos más módja is annak, hogy a külön fejekben ott lévő tudás megtalálja az útját a közösbe, hogy azt jól megkavarva aztán kipottyanjon valami megoldás – de bevallom, én még nem találkoztam hatékonyabb eszközzel a workshopoknál. A workshopok persze jó esetben nem állnak itt meg, hanem arra is teret adnak, hogy azok, akiknek a végrehajtással dolguk van, meghatározhassák ezt hogyan teszik.
Egy jó workshopon tehát:
- Adott egy téma, ami mozgatja a résztvevőket. Megérinti őket, hat rájuk érzelmileg. Fontos, hogy a téma olyan legyen, amiben tényleg van VALÓS lehetőség a közös gondolkodásra, döntéshozatalra.
- A résztvevők behozzák a tudásukat a közösbe.
- A résztvevők olyan megoldást/döntést hoznak, ami mellett el tudnak köteleződni.
- Az elköteleződés olyan mértékű, hogy utána szívesen tesznek erőfeszítést azért, hogy a workshopon megbeszélteket beültessék a gyakorlatba.
Amilyen egyszerűen hangzik, annyira nehéz. A workshop design (a felépítés, a terv, a jelleg) és a facilitáció (a levezetés) egy külön műfaj, amire érdemes energiát fordítani.
Szabó Tamara
coach, teamcoach, organizational coach, workshop designer és facilitátor