Kommunikáció vészterhes időkben

Kommunikáció vészterhes időkben

Vészterhes időkben mutatkozik csak meg igazán, ki a legény (leány) a gáton. Vagy mondhatnám, ki az igazi vezető. A bizonytalansággal, nehézséggel teli idők teszik próbára igazán a vezetői képességet. És hát valljuk be, napjainkban azért kijut nekünk a vészterhes időkből. Szóval vezetők, nincs könnyű dolgotok. Összeszedtünk hát pár szempontot, ami segíthet.

Ha jól vesszük ezt az akadályt, akár a megfelelő és hiteles kommunikáció révén összetartóbb, egységesebb, a szervezethez lojálisabb csapatra is szert tehetünk. És mit eredményez a rossz kommunikáció? Egyrészt széthúzást, másrészt mindenki gyorsan leporolja a CV-jét (ha eddig még nem tette), és beadja néhány helyre.

Szóval megéri odafigyelni, mit és hogyan kommunikálunk, és megéri megfelelően felkészülni.

Mit várnak ilyenkor az emberek?

Az emberek ilyenkor arra vágynak, hogy a vezetés reagáljon az igényeikre, hogy hallja meg, és értse meg nekik mi a nehéz. És hogy ne magas lóról beszéljen egy vezető, hanem mutassa meg akár a saját sérülékenységét. Mindeközben persze mutasson irányt, és közvetítsen stabilitást.

Hiteles vezetői magatartással, felkészültséggel, és tudatos kommunikációval lehet csak megugrani ezt a lécet.

Mozgósítsd az empátiád!

Helyezkedj bele az embereid helyzetébe: mi fáj nekik, mi foglalkoztatja őket, mit várnak tőled. Ez fog segíteni megfelelő módon strukturálni a mondanivalódat.

Készülj fel!

Készülj fel alaposan. ALAPOSAN. Ez nem azt jelenti, hogy jó hosszúúúú power point prezentációt rakj össze tele információval (10-es betűmérettel, mert egyébként el sem férne!). Ellenkezőleg. Egyszerű tiszta üzeneteket jelent. Fókuszálj arra, hogy milyen tények és adatok állnak rendelkezésedre. Elmondhatod azt, hogy mi az, amit tudtok, és mi az, amit nem tudtok. Légy transzparens azt illetően is, amiről nincs információd. Ne menj bele spekulációkba és hipotézisekbe. (Pletykából és feltételezésből enélkül is lesz bőven elég).

Oszd meg, hogy te személyesen mit teszel/mit tervezel tenni a helyzet jobbra fordításáért. Állj bele, ne hárítsd másra a felelősséget. Az emberek nem szívesen követnek olyan vezetőt, aki másokra mutogat, és hárítja a felelősséget.

Adj reményt!

Biztosítsd az embereket arról, hogy ebben együtt vagytok benne, és hogy együtt túl lesztek rajta. Akár többször, újra és újra mond ezt el (persze csak ha tényleg hiszel benne!).

Hogyan tovább?

Fogalmazd meg bátran, hogy ezekben az időkben mit kérsz az embereidtől, hogyan tudnak ők hozzájárulni ahhoz, hogy átvészeljétek ezt az időszakot, és a lehető legtöbbet hozzátok ki belőle.

„Ember lenni mindég, minden körülményben”

És közben ne felejts el emberi maradni. Alázatos, nyitott az embereidre és a kérdéseikre. Értékelve azt, amit most megtesznek. Légy hálás azért, hogy együtt dolgoztok valami célon. Nem vagytok könnyű helyzetben, de attól még értékeld az erőfeszítéseiket.

Szabó Tamara
coach (MCC), teamcoach, organizational coach

Share this post