Nehéz beszélgetések – elkerülöd vagy megejted?
Mitől nehéz egy nehéz beszélgetés – és miért érdemes mégis belevágni? Mindannyiunk életében vannak beszélgetések, amelyek előtt összeszorul a gyomrunk, kiszárad a szánk, és már a gondolattól is görcsbe rándul a gyomrunk. Ezek a nehéz beszélgetések. Lehetnek munkahelyiek, párkapcsolatiak, családon belüliek – a közös bennük, hogy nem szívesen kezdjük el őket. És hogy kezeled ezeket te? Kikerülöd? Halogatod? Vagy beleállsz? Van rá stratégiád?
Ha nincs, olvass tovább.
A vezetők 70%-a kerüli a nehéz beszélgetéseket
A coaching tapasztalataim alapján ez nem meglepő. Egyre több vezető érkezik úgy, hogy pontosan tudja, mit kellene megbeszélnie – csak épp nem meri, nem tudja, vagy nem akarja elindítani a beszélgetést. Sarah Rozenthuler brit pszichológus, coach és szerző szerint a vezetők 70%-a elkerüli a nehéz beszélgetéseket. Ez az arány önmagáért beszél.
De ne hidd, hogy ez csak a vezetőkre igaz! A jelenség általános – sokszor inkább eltűrjük a kellemetlenséget, csak ne kelljen szembenézni egy kényes témával.
A küszöb, amin át kell lépni
Rozenthuler egyik legerősebb gondolata, hogy a nehéz beszélgetések olyanok, mint egy küszöb. Elválasztanak két állapotot:
- Az egyik oldalon: nyűglődés, feszültség, elfojtás, stagnálás
- A másikon: megkönnyebbülés, tisztázás, újrakezdés, fejlődés
A küszöb ott van minden nap előttünk. A kérdés az: átlépjük, vagy megfordulunk?
A fejlődés útja a nehéz beszélgetéseken keresztül vezet
A növekedés kulcsa sokszor egy nehéz beszélgetés. Ezek a beszélgetések nem véletlenül bukkannak fel – azt jelzik, hogy valami változásra érett. Ha nem beszélünk róla, stagnálunk. Ha viszont beleállunk, az elindíthat egy új irányt.
Mitől olyan nehéz?
A legtöbben azért halogatjuk ezeket a beszélgetéseket, mert:
- Félünk a másik reakciójától
- Nem akarunk konfliktust
- Nem tudjuk, hogyan mondjuk el úgy, hogy ne bántsuk meg
- Félünk attól, hogy elszabadulnak az érzelmek
Két egyszerű tipp, ha mégis beleállnál
Tuti recept nincs – de a következő két tippet mindig megosztom az ügyfeleimmel, és
nekik is segít:
1. Csináld!
A legtöbbször még egy ügyetlenül megfogalmazott mondat is jobb, mintha nem kerülne sor a beszélgetésre. Nem kell tökéletesen, tankönyvszerűen csinálni, csak csinálni kell.
2. Készülj fel!
Tudd, hogy mit akarsz mondani, és miért. Mi az üzenet, és mi a te szándékod. Világos szándék, tiszta üzenet – már félsiker!
A kérdés nem az, hogy lesz-e nehéz beszélgetésed. Hanem az, hogy mit kezdesz vele.
Választhatsz. Kikerülöd őket, és hagyod, hogy a feszültség lassan megmérgezze a kapcsolatokat. Vagy belevágsz – és esélyt adsz a változásra.
Hogy döntesz ma?
Szabó Tamara
coach (MCC), teamcoach, organizational coach
A blogposzt megírásához segítségül hívtam a mesterséges intelligenciát, ő volt a szerzőtársam, gondolkodó partnerem a cikk megírása során.